Polska młodzież a zrównoważony rozwój: zapał do działania kontra brak wiedzy o ESG

Marketingowe przekazy zachęcające do skorzystania z „atrakcyjnych promocji” przy okazji tzw. black friday co roku trafiają na coraz bardziej podatny grunt. Trudno nie dostrzec w tej komercyjnej akcji pobudzania postaw konsumpcyjnych, co z kolei nie sprzyja promowaniu idei zrównoważonego rozwoju. Potwierdzają to wyniki badania zleconego przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości wśród uczniów polskich liceów. Jak wskazują dane, aż 46 proc. młodzieży nie wyklucza zakupów
w tym okresie, co kontrastuje z faktem, że 40 proc. badanych wskazuje odpowiedzialną konsumpcję jako kluczowy element zrównoważonego rozwoju.

Zrównoważony rozwój jest tematem obecnym w życiu młodych ludzi – aż 61 proc. uczniów deklaruje, że spotkało się z tym pojęciem. Codziennie podejmują działania, które mają pozytywny wpływ na środowisko, takie jak segregacja śmieci (74 proc.), oszczędzanie energii (70 proc.), korzystanie z transportu publicznego (62 proc.), czy oddawanie lub sprzedaż nieużywanych rzeczy (52 proc.) . Jednak wyniki badania pokazują, że wiedza młodzieży na temat bardziej zaawansowanych zagadnień, takich jak ESG (Environmental, Social, Governance), pozostawia wiele do życzenia.

Edukacja już w szkołach, ale potrzebna intensyfikacja działań

Edukacja o zrównoważonym rozwoju jest stałym elementem nauczania w polskich placówkach edukacyjnych – od przedszkola, przez szkoły podstawowe, po ponadpodstawowe. Zagadnienia związane z ochroną klimatu są stopniowo włączane do zajęć od ponad 10 lat, a młodzież coraz częściej styka się z tym tematem w codziennym życiu.

Jednak badanie ujawnia wyraźne luki w wiedzy – mimo, że termin „zrównoważony rozwój” jest znany większości uczniów to znajomość bardziej specjalistycznych pojęć, takich jak ESG, jest zdecydowanie niższa. Jedynie 13 proc. uczniów słyszało o ESG, a spośród nich tylko 62 proc. potrafiło poprawnie rozwinąć ten skrót.

Młodzi chcą działać, ale potrzebują wsparcia

Młodzież wykazuje dużą otwartość na edukację w zakresie zrównoważonego rozwoju. 65 proc. uczniów chciałoby, aby w ich szkołach odbywały się dodatkowe zajęcia związane z tą tematyką, a tylko 15 proc. uważa, że obecne działania szkół w tym obszarze są wystarczające.

Co więcej, aż 77 proc. młodych ludzi jest gotowych rozmawiać ze swoimi rodzicami na temat przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju. To pokazuje, że młodzież chce być inspiracją dla swojego otoczenia i dzielić się wiedzą, choć potrzebuje do tego odpowiednich narzędzi i wsparcia.

Edukacja jako klucz do zmiany

Młodzież wskazuje edukację jako jeden z priorytetów działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – 43 proc. uczniów uważa, że dobra jakość edukacji jest kluczowym elementem w tej dziedzinie. To wyzwanie dla szkół, by lepiej przygotować młodych ludzi do świadomego funkcjonowania w świecie, gdzie kwestie ekologiczne, społeczne i gospodarcze są ze sobą nierozerwalnie związane.

Inspiracja do działania – młodzież jako katalizator długofalowych zmian

Wnioski płynące z badania WIB są jednoznaczne: młodzież chce działać na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale potrzebuje wsparcia w zdobywaniu wiedzy, zwłaszcza na temat takich koncepcji jak ESG. Szkoły, rodzice i organizacje społeczne mają kluczową rolę w inspirowaniu i edukowaniu młodego pokolenia.

Warto zwrócić na to szczególną uwagę, z racji, że pokolenie dzisiejszych uczniów odegra  kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości – nie tylko Polski, ale i całego świata. Zaangażowanie młodych Polaków, chęć rozmowy z rodzicami i otwartość na edukację mogą być fundamentem transformacji społecznej. W obliczu wyzwań związanych z konsumpcjonizmem, warto postawić na edukację
i promowanie odpowiedzialnych postaw, sprzyjających budowie bardziej zrównoważonej rzeczywistości. Młodzież jest gotowa do rozmów, działania i zmiany. Czas, by im w tym pomóc
– powiedział Wiceprezes Zarządu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Michał Polak.

Powiązane wpisy

Zostaw pierwszy komentarz